Het nieuwe schooljaar is weer van start. Er zijn ongetwijfeld nieuwe duo’s gevormd, nieuwe samenstellingen van projectgroepen en nieuwe teamleden bij gekomen. Oftewel: net zoals je de gouden weken hebt in de klas, heb je ook de gouden weken in de samenwerking binnen het team. De groepsdynamiek gaat zich opnieuw settelen en een weg vinden.
Als wij binnen Struijk & Kemper nieuwe vormen van samenwerking aangaan of aan het begin staan van het begeleiden van een traject in duo’s of trio’s, gebruiken we de principes van onze Coach & Connect sessies. Een Coach & Connect sessie is een sessie die wij aanbieden bij ons klanten, het doel van deze sessie is om in gesprek te gaan met een van de volgende intenties:
> De samenwerking te verkennen
> De samenwerking te versterken
> De samenwerking te herstellen
We stellen vragen, spiegelen en stimuleren tot het vertalen naar concreet gedrag en afspraken. In de meest eenvoudige vorm, is het eigenlijk het delen van je gebruiksaanwijzing als mens en collega, zodat de ander weet op welke knoppen hij/zij wel of juist niet moet drukken en wat er kan gebeuren als er op bepaalde knoppen wordt gedrukt.
Door dit van tevoren helder te hebben van en met elkaar, voorkom je later ruis op de lijn en het helpt om elkaar te versterken in de grotere missie die jullie samen willen vervullen (een fijne groep 7, een onvergetelijk sinterklaasfeest, een vernieuwing in de rekenmethode etc.)
Een aantal helpende vragen vanuit de Coach & Connect sessie, deel ik aan het begin van dit schooljaar graag met je. Ik moedig je aan om een moment te plannen met je duo/collega van +/- 2 uur (lijkt lang, vliegt voorbij) en elkaar eens intentioneel deze vragen te stellen.
VOORBEREIDING
Denk ter voorbereiding na over de volgende vragen:
Ter voorbereiding willen we jullie vragen om over de volgende vragen na te denken:
1. Wanneer is dit gesprek voor jou waardevol? Welke wens heb je kijkend naar jullie samenwerking en wat zou je graag bespreken?
2. Hoe omschrijf je jullie gezamenlijke taak/verantwoordelijkheid?
3. Wat verwacht jij van jezelf kijkend naar jullie samenwerking?
4. Wat verwacht jij van je collega(‘s) kijkend naar jullie samenwerking? (indien van toepassing voor elke collega individueel beantwoorden)
CHECK-IN
Check hoe iedereen er op dit moment bij zit en of er nog iets nodig is om met volledige aandacht in het hier en nu in dit gesprek te kunnen zijn.
DOEL GESPREK
Deel met elkaar wanneer dit gesprek voor jou waardevol is geweest. Wat moet er zeker bespreekbaar worden gemaakt?
WENS SAMENWERKING
Wat is jouw wens (persoon 1), kijkend naar de samenwerking?
Wat is jouw wens (persoon 2) kijkend naar de samenwerking?
(Deze vraag stel je uiteraard aan ieder individu, dus bij meer dan 2 ook aan de anderen vragen 😉 ).
Vraag door! Probeer de ander helemaal te begrijpen, voordat je doorgaat.
*Wederzijdse verwachtingen.
Laten uitspreken van deze verwachtingen naar elkaar zonder direct te reageren.
Wat verwacht ik van mijzelf ten aanzien van deze samenwerking?
Wat verwacht ik van de ander(en) ten aanzien van deze samenwerking?
Na het delen vragen aan de luisteraar(s): wat roept dit bij jou op?
Tip: Liefst zo veel mogelijk één voor één laten praten in dit deel van het gesprek, zodat je van iedereen de verwachtingen helder hebt.
KRACHTEN EN TALENTEN
Wat zijn onze krachten?
Hoe kunnen deze eigenschappen elkaar aanvullen?
Eventueel (als je al eerder een DISC analyse hebt gedaan bij Struijk & Kemper): Wat is jouw DISC voorkeur ook alweer? Wat betekent dat concreet in gedrag? Waar kan ik rekening meehouden?
STRESS EN TRIGGERS
Bij deze vragen kan het fijn zijn om ze eerst individueel op te schrijven of ze tijdens een korte wandel break te laten resoneren. Indien van toepassing kunnen inzichten uit het DISC gesprek (en ingevulde Bateson) hierbij helpend zijn.
Maak om en om de volgende zinnen af:
Ik raak gestresst door..
De ander kan zien dat ik stress heb aan.. (vertaal naar concreet, observeerbaar gedrag)
De ander kan mij helpen om uit de stress te komen door.. (vertaal naar concrete actie of gedrag)
De ander kan mij helpen voorkomen dat ik gestrest raak door.. (vertaal naar concrete actie of gedrag).
AFSPRAKEN
Maak concrete afspraken over de samenwerking, op basis van de inzichten uit het gesprek. Schrijf ze op en mail ze na.
CHECK-OUT
Kijkend naar alles wat is besproken…
Waar ben je dankbaar voor?
Waar wil je alert op blijven in de samenwerking?
TIPS
> Het is super waardevol om nauwkeurige notulen te hebben van dit gesprek. Je kunt meeschrijven, maar dat haalt je ook meer uit de flow van het gesprek. Twee andere alternatieven: een notulist uitnodigen of gesprek recorden en achteraf uitwerken. We know, tijdsintensief, maar geloof ons: het is het waard!
> Als het gesprek mogelijk wat meer lading heeft, kan het dienend zijn om een zo neutraal mogelijke collega te vragen om als gespreksleider aan te sluiten. Dit kan de schoolleider zijn, een IB’er of gewoon een andere collega waar jullie je allebei prettig bij voelen.
> Als je het fijn vindt kan je van tevoren de vertrouwelijkheid van het gesprek met elkaar afspreken
> Als de samenwerking wat complexer ligt of het intern niet lukt om een gespreksleider te vinden waar jullie je beiden/allemaal prettig bij voelen, dan kunnen jullie natuurlijk altijd een teamcoach van Struijk & Kemper benaderen en inschakelen (evt linken naar contactform)
Succes! Op een geweldig schooljaar en fantastische samenwerkingen.
Uitschrijven kan op elk moment.