Merk je in de wandelgangen dat er spanning is binnen het schoolteam? Je merkt dat Ilona haar mening niet durft te geven tijdens het overleg. Mark klaagt bij het koffieautomaat over Gerda maar hij durft niet met haar te overleggen. Tijdens een discussie laten Willemijn en Gerrit elkaar niet uitpraten. Het team zit vast in hun gewoontes en het oplossen van problemen wordt steeds moeilijker. Tijd voor verandering!
Op school zijn de dagen druk. Er speelt van alles in de klas en leerkrachten komen niet aan overleg toe. Hierdoor ontstaan er miscommunicaties en dat veroorzaakt weer allerlei andere problemen. Dit zorgt voor minder werkplezier en de leerkrachten voelen steeds minder psychologische veiligheid in het team. Dit houdt in dat ieder teamlid zijn talenten kan benutten en de moed durft te tonen om sociale risico’s te nemen. Maar hoe creëer je die veiligheid? En hoe doorbreek je de vastgeroeste patronen in een team?
Communicatie is altijd belangrijk, ook in een team op school. Creëer je een open sfeer waarin leraren hun mening durven te geven, dan zorg je voor meer veiligheid. Het is belangrijk dat leerkrachten vraagstukken, ideeën en zorgen durven te uiten zonder bang te zijn voor negatieve reacties. Dit begint vaak met het nemen van een sociaal risico, zonder precies te weten hoe collega’s gaan reageren. Goed kunnen luisteren is ook van belang, zodat iedereen zich gehoord voelt en er constructieve discussies gevoerd kunnen worden. Dit zorg voor open en eerlijke communicatie, meer eigenaarschap en goede onderlinge relaties. Door goed samen te werken kunnen er betere oplossingen voor problemen ontstaan.
Creëer je meer veiligheid in je team? Dan zullen de teamleden kunnen groeien en tot betere prestaties komen. En hoe! De unieke vaardigheden en talenten van iedere leerkracht zullen benut kunnen worden. Leraren voelen zich betrokken en verbonden met hun team en zullen tevreden zijn over de samenwerking. Dankzij psychologische veiligheid zal er minder stress zijn onder de teamleden. Bovendien zal er meer werkplezier zijn!
Psychologische veiligheid creëer je door hier gericht mee aan de slag te gaan met het team. Het is niet iets wat je af kunt vinken van je lijstje, maar het is wel essentieel voor zowel de resultaten als het werkplezier. De leerkrachten moeten nieuwe vaardigheden leren zoals betere communicatie, de tijd nemen voor overleg, het voeren van constructieve discussies, meer eigenaarschap tonen en eerlijk kijken naar knelpunten en kansen. Weet je niet precies hoe je dit aan moet pakken? Boek eens een gratis sparsessie om te ontdekken waar je kunt beginnen met jouw team.