Afgelopen jaar is voor veel schoolteams en schoolleiders het meest bewogen jaar geweest in tijden. Veel schakelen, online lesgeven, bijles geven, toetsing veranderen, afstand houden… het hield maar niet op. Het is bewonderenswaardig hoe zoveel leraren, schoolleiders en kinderen zich staande hebben weten te houden in deze roerige tijden.
Gelukkig heeft het ministerie van onderwijs ook de signalen opgepakt en de roep vanuit het onderwijs. Het Nationaal Onderwijs Programma. Er wordt een bedrag geïnvesteerd van maar liefst 8,5 miljard euro. Dat klinkt top, maar hoe investeer je dat als schoolleider nu op een goede manier? Hoe zet je het Nationaal Onderwijs Programma effectief en duurzaam in? Hoe zorg je dat je niet alleen een tijdelijke impuls geeft, maar investeert in een evidence based en duurzame aanpak? En hoe ga je om met de schaarste in capaciteit en beschikbare krachten?
Volgens Stichting Leerkracht (2021) zijn er 3 manieren die (aantoonbaar) de grootste impact hebben:
Een sterk lerarenteam op een school met een verbetercultuur
Gebruik van ‘evidence informed’ technieken in de klas
Extra maatregelen gericht op achterstanden
Vanuit Inspiratiebureau Struijk & Kemper ondersteunen we al jaren schoolteams succesvol met het eerste punt: Een krachtig lerarenteam door te werken aan een sterke teamcultuur door te bouwen aan o.a. psychologische veiligheid.
Dat een sterke cultuur essentieel is voor onderwijskwaliteit, blijkt ook uit divers Nederlands onderzoek van o.a. de Onderwijsinspectie als McKinsey. Dit onderzoek laat zien dat scholen die meer leerwinst bereiken met de kinderen een sterke cultuur hebben waarin leren centraal staat.
We zijn geen toverfee, en kunnen (helaas) niet alle uitdagingen oplossen die zijn ontstaan door de corona-crisis, maar wat wij wel kunnen is het bouwen van sterke schoolteams. En daarin denken we graag met je mee. We denken met je mee over hoe je een sterk team kunt bouwen, het werkplezier kunt verhogen en de efficiëntie en impact op de werkvloer kunt vergroten. Een sterk team van leraren, zorgt voor beter en kwalitatiever onderwijs en betere leerresultaten. Een sterk schoolteam vraagt om een cultuur van veiligheid en vertrouwen. Het vraagt om heldere communicatie en elkaar op een dieper niveau kennen. (Psychologische) veiligheid resulteert vervolgens in constructieve discussies, meer betrokkenheid, meer eigenaarschap en betere resultaten.
Wil je investeren in een sterk en duurzaam team? En de NPO gelden op een duurzame en constructieve manier inzetten? Wij denken graag met je mee.
Meer weten? mail naar vraaghet@struijkenkemper.nl of plan een gratis en vrijblijvende sparsessie in van 30 minuten met een van onze adviseurs.
Over Inspiratiebureau Struijk & Kemper Onze droom is dat er op iedere school in Nederland een basis is van psychologische veiligheid, waardoor het team potentieel wordt benut en iedereen met meer plezier naar school gaat. Om deze droom te kunnen realiseren zijn leiders nodig die moed boven comfort durven te kiezen. Wij helpen graag in dit uitdagende proces. Lees meer op struijkenkemper.nl.
Uitschrijven kan op elk moment.
Schrijf je hier in voor onze maandelijkse inspiratiemail, met daarin:
Inzichten en hulpmiddelen om je team duurzaam te binden, waardoor ziekteverzuim en uitstroom omlaag gaat;
Praktische tools om te bouwen aan de psychologische veiligheid;
Rake vragen over moedig leiderschap die je tot actie aanzetten;
Inzichten over het omgaan met de complexiteit van vandaag de dag.
Ziekteverzuim omlaag door meer plezier in het team.