Je visie overdragen, je team inspireren en aanzetten tot nadenken. Het gevoel geven dat jullie met elkaar bouwen aan iets groters. Dat is een van de taken die komt kijken bij schoolleiderschap. De ene leider heeft hier van nature meer aanleg voor dan de ander. Wij krijgen dan ook wel eens de vraag: “Hoe spreek ik mijn team op een inspirerende manier toe op bijvoorbeeld een studiedag of voor de opening van een schooljaar?”
In deze blog een aantal tips die je daarbij gaan helpen:
1. Weet waar je over spreekt.
Wat is het doel van je praatje? Welke boodschap wil je aan je luisteraar meegeven? Wil je ze een inzicht geven of tot actie aanzetten? Bepaal dit van tevoren en schrijf het op.
2. Zorg dat de luisteraar aanhaakt: een pakkende start.
Met stip de nummer 1 manier om dat te doen: Storytelling. En dan bij voorkeur een persoonlijk verhaal. Iets wat je raakt, beweegt, aan het denken heeft gezet. Stel: je hebt een podcast geluisterd in de auto over iets wat relevant is om te delen met je team. Je kunt dat op twee manieren delen:
1. Ik luisterde een podcast en daarin zeiden ze “feel the fear and do it anyway”. Dat inspireerde me.
of je neemt de ander mee:
2. Ik wil jullie terug nemen naar een paar dagen geleden. Ik heb zo’n hectische ochtend, je kent het misschien wel. Mijn jongste heeft haar luier tot aan haar nek volgescheten en ik vergeet de oudste zijn gymtas mee te geven. Als klap op de vuurpijl krijg ik nog woorden met mijn man over wie het avondeten zou gaan regelen. Uiteindelijk stap ik veel te laat de auto in, met een te hoge hartslag en stress. Ik voel de warmte van het zonnetje schijnen door de voorruit in mijn gezicht. Prompt begint de podcast te spelen die ik gister had aangezet en ik hoor de bekende stem van Brené Brown door de speakers komen: “Feel the fear and do it anyway”. Gek genoeg lukt het me, ondanks de drukke ochtend, de woorden te laten landen. Ik laat ze resoneren. En het brengt met terug naar een eerder moment, waarop ik veel angst voelde…..
Sommigen van jullie (mensen met een hoge D in de DISC bijvoorbeeld), denken misschien: “Dat zijn wel veel details”. Maar over het algemeen is het zo dat hoe beter mensen de situatie kunnen visualiseren en zich kunnen inleven, hoe beter hetgeen wat je zegt, beklijft. Binnen storytelling zijn er een aantal stelregels:
1. Spreek vanuit het hier en nu (en niet vanuit het verleden). Je kunt dit simpel inleiden door te zeggen: Ik neem jullie mee een week terug in de tijd. Vanaf daar ga je over naar de tegenwoordige tijd (je hebt de luisteraar immers al meegenomen). “Ik heb (ipv had) een hectische ochtend”
2. Beschrijf zoveel mogelijk zintuigen. Proeven, voelen, zien, ruiken.. “Ik voel de warmte van het zonnetje…”.
3. Wees niet bang om je frustratie en emotie erin te gooien. Dit herkennen mensen en maakt menselijk en benaderbaar.
Bij storytelling geldt over het algemeen: als je het verhaal van tevoren bedenkt en helemaal uitschrijft, is het krachtiger. Anders kan je de neiging (zeker als I in de DISC), om van de hak op de tak te gaan en de luisteraar te verliezen.
Er is nog veel meer, er zijn hele opleidingen rondom storytelling ontwikkeling, maar voor nu houden we het even bij deze drie punten, om in ieder geval een basis te leggen.
3. Zorg dat de luisteraar aangehaakt blijft: maak het relevant.
Maak een brug naar de wereld van de luisteraar, door in te zoomen op herkenbare pijnpunten, zoals:
> Ken je dat moment dat je in een vergadering zit, een goed idee hebt maar denkt: “laat maar, ze zullen het wel niet relevant vinden”
> Of dat moment dat je een collega feedback wilt geven, maar 100 redenen hebt om het niet te doen…
Zo som je een aantal mogelijkheden op, waardoor de kans groot wordt dat de luisteraar denkt “hey, dit praatje gaat interessant voor mij zijn om naar te luisteren”.
4. Vervolgens ga je je boodschap delen (kijkend naar je doel van punt 1).
Houd bij het verpakken van je boodschappen het volgende ezelsbruggetje in gedachten: gebruik FOAM.
Feiten. Wat zegt de wetenschap? Wat zijn de cijfers? Wat vertellen de feiten? Hier houden mensen van en het verhoogt de geloofwaardigheid van je verhaal.
Opinie. Deel de mening of uitspraken van inspirerende mensen. Bijvoorbeeld Moeder Theresa zei altijd: “….” Of “Zoals Cruijff altijd zegt: “….”
Anekdote. Verpak je boodschap in een anekdote, een klein verhaaltje.
Metaforen. Gebruik een metafoor. Een metafoor is heel sterk want het zorgt ervoor dat hetgeen je vertelt, beklijft. “Dit team is als een bemanning op een schip…”, “
5. Kom tot een einde.
Zorg dat je je verhaal duidelijk afrondt. Kom met een conclusie en een call to action of een vraag die aanzet tot nadenken.
5. Kill your darlings.
Weet je nog je doel van punt 1? Pak het er eens bij en ga schrappen. Alles wat niet helpend is om je doel te bereiken, dat schrap je. Ook al is het nog zo’n leuk verhaal, weetje of punt. Kill your darlings.
Je hoeft natuurlijk niet alle bovenstaande punten te gebruiken, in sommige gevallen volstaat alleen een sterk verhaal (storytelling) met een call to action al. Bekijk wat passend is voor de setting. Veel succes met het voorbereiden en delen van jouw inspirerende boodschap.
Deze blog is geschreven door Laura Pelger-Struijk.
Uitschrijven kan op elk moment.