Mijn humeur knapt altijd op van eigen(wijs)heid en verrassende ambities in schoolplannen. Op de scholen waar ik kom, zie ik dit in de praktijk niet altijd terug. Begrijpelijk. De dagelijkse realiteit haalt je in. Het schoolplan ligt vaak in de spreekwoordelijke la. Dat is jammer, want er is goed over nagedacht en er is veel positieve energie in gestoken.
Hoe houd je het schoolplan levendig? In deze blog vind je drie tips.
Toewerken naar ambities vraagt om structurele tijd en aandacht. Als schoolleider heb je hier een sleutelrol in. Een voorbeeld:
Ouderbetrokkenheid, een doorlopende leerlijn en veiligheid staan als belangrijkste ambities in jouw schoolplan. Maak in samenspraak met de leerkrachten een verdeling over de ambities, met als voorwaarde een mix van onder-, midden- en bovenbouw. Spreek af met welke regelmaat de groepen leerkrachten bij elkaar komen. Elke groep is een ‘ambitie-drager’. Agendeer standaard in deze overleggen:
Afwisselend is één van de leerkrachten verantwoordelijk voor een update naar de andere groepen ‘ambitie-dragers’. Dit kan per mail, in een voice-memo via de WhatsApp groep of in een stand-up meeting in de ochtend. Zo houd je de ambitie levend!
In tussentijdse evaluaties, zijn we vaak geneigd om de focus te leggen op wat beter kan. Wat we zelden doen, is onszelf de vraag stellen of we er nog plezier uit halen. Concrete tip: schrijf je ambities uit het schoolplan op een grote flip-over. Geef iedere medewerker van de school – ook ondersteuners en vakleerkrachten – de mogelijkheid om 10, 20 of 30 (afhankelijk van het aantal ambities) ‘plezier-punten’ te verdelen over de ambities. Enerzijds geeft je dit als schoolleider zicht op de thema’s waarbij de medewerkers plezier ervaren. Anderzijds geeft het de medewerker zelf inzicht in of hij/ zij/ diens plek in de huidige ‘ambitie-drager’ groep nog wel de juiste is. Zo niet, dan kan er gewisseld worden. Op die manier worden de ambities continu gevoed. Dit vergroot de kans op realisatie!
Een school is altijd in beweging. Interne en externe gebeurtenissen hebben invloed op een variërende dagelijkse praktijk. Ik hoor schoolleiders regelmatig zeggen dat het schoolplan door deze veranderende context niet meer relevant of kloppend is.
Een levendig schoolplan – dat het plezier van alle medewerkers in leven houdt – vraagt om durf tot het tussentijds bijstellen van de ambities. Maak daarom geen pdf-document van het plan, maar een levendig Schoolplan_versie0.1 Word- of PowerPoint document. Concludeer met elkaar na de ‘plezier-evaluatie’ welke ambities er worden bijgesteld en pas deze met elkaar ter plekke aan naar een Schoolplan_versie0.2.
Extra tip: Wordt er van je verwacht dat jouw schoolplan aansluit op het strategisch beleidsplan van het schoolbestuur? Bespreek dan eens met je bestuur de mogelijkheden om jouw specifieke school ambities tussentijds bij te stellen en maak hierover procesafspraken.
Samenvattend…
Sta jij als schoolleider op het punt een nieuw plan te maken? Of ligt er eentje in de spreekwoordelijke la? Dan nodig ik je uit met deze 3 tips aan de slag te gaan om zo op een levendige manier toe te werken naar de ambities van jullie school. Veel plezier!
Uitschrijven kan op elk moment.