Iets wat je als schoolleider vast wel herkent in je schoolteam: de communicatie verloopt niet altijd optimaal. Tijdens drukke dagen op school is er weinig ruimte voor overleg en kunnen er miscommunicaties ontstaan. Er zijn verschillende mogelijkheden wanneer je de communicatie in je schoolteam wil verbeteren. Constructieve discussies voeren, eigenaarschap tonen en een basis van psychologische veiligheid zijn bijvoorbeeld erg belangrijk. Wanneer de communicatie goed zit, wordt het potentieel van je schoolteam veel meer benut.
Binnen jouw schoolteam is het welzijn en de ontwikkeling van leerlingen natuurlijk van het grootste belang. Om leerlingen zo goed mogelijk te helpen, is het belangrijk dat leraren zich blijven ontwikkelen en reflecteren op hun werkwijze. Binnen het schoolteam is een gevoel van psychologische veiligheid onmisbaar. Alleen als dat gevoel er is, kunnen leraren open met elkaar communiceren over vraagstukken waar ze mee zitten. Hierbij is het belangrijk dat de leraren hun gedachten durven te uiten, terwijl de rest van het team actief luistert en constructieve discussies initieert. Op deze manier zorgt het verbeteren van de communicatie voor echte ontwikkeling van de teamleden. Hier plukken de kinderen natuurlijk uiteindelijk de vruchten van.
Wanneer je de communicatie van het schoolteam wil verbeteren, is het belangrijk dat de teamleden oude patronen gaan doorbreken. Vaak zitten teamleden vast in gewoontes, waardoor er geen duurzame verandering binnen het team ontstaat. De drukte van de dag is een van de oorzaken hiervan. Toch is het belangrijk om ruimte te maken voor ontwikkeling. Wanneer oude patronen doorbroken worden, ontstaat er ruimte voor het verbeteren van de communicatie. Pas dan kan je schoolteam gaan floreren en ontstaat er meer eigenaarschap, flow en werkplezier.
Door de communicatie in je schoolteam te verbeteren ontstaat er direct meer werkplezier. De teamleden voelen zich veilig en gehoord. Ze delen hun vraagstukken en kunnen zich ontwikkelen. Het potentieel van het team wordt naar boven gebracht en de talenten en krachten van de leraren worden benut. Door open communicatie kunnen knelpunten naar boven komen. Hier kan vervolgens op een constructieve manier aan gewerkt worden. De sfeer in het team wordt beter en leraren gaan met plezier naar hun werk. Ze binden zich hierdoor ook op een duurzame manier aan de school.
Wanneer je de communicatie binnen je schoolteam wil verbeteren zijn er verschillende dingen van belang. Als eerste een basis van psychologische veiligheid, maar ook eerlijkheid, eigenaarschap, inzicht in knelpunten en kansen. Het is een moedige keuze om de communicatie binnen je schoolteam aan te pakken en te verbeteren. Kun je hier hulp bij gebruiken? Boek eens een gratis sparsessie om te ontdekken wat je kunt bereiken met jouw team.