De Dramadriehoek in Schoolleiderschap: Herkennen en Transformeren
Afgelopen twee blogs schreef ik al over de transactionele analyse en hoe inzicht in dit model je kan helpen in het beter begrijpen van je eigen gedrag, het versterken van de communicatie met collega’s en het krachtig leiding geven. (link naar blogs)
Misschien wel het bekendste onderdeel vanuit de transactionele analyse is de dramadriehoek.
Dit model, ontwikkeld door psycholoog Stephen Karpman, biedt inzichten in destructieve interactiepatronen en geeft handvatten om deze te doorbreken. Laten we dieper ingaan op de Dramadriehoek en hoe je deze kunt herkennen en transformeren in schoolleiderschap.
De Dramadriehoek in een Notendop
De Dramadriehoek is een model dat destructieve interacties beschrijft, waarbij drie rollen centraal staan: de Redder, het Slachtoffer en de Aanklager. Deze rollen zijn onderling verbonden en kunnen in een vicieuze cirkel leiden tot conflicten en inefficiëntie.
De Redder: Dit is de persoon die anderen wil redden, helpen of beschermen. Ze voelen zich verantwoordelijk voor het oplossen van problemen van anderen en bieden vaak ongevraagde hulp.
De redder onderschat andermans capaciteit om voor zichzelf te denken
Het Slachtoffer: Het Slachtoffer voelt zich machteloos en hulpeloos. Ze zoeken anderen om hen te redden en geven vaak de schuld aan externe factoren voor hun situatie.
Het slachtoffer haalt zichzelf naar beneden
De Aanklager: De Aanklager beschuldigt anderen en wijst met de vinger naar fouten en tekortkomingen. Ze proberen vaak het Slachtoffer de schuld te geven.
De aanklager onderschat andermans kunde en integriteit.
Hoe werkt de Dramadriehoek in Schoolleiderschap?
Als schoolleider kun je jezelf of je team in deze dynamiek herkennen. Hier zijn enkele voorbeelden:
Hoe de Dramadriehoek te herkennen
Het eerste cruciale aspect is het herkennen van de rollen in de Dramadriehoek. Als schoolleider kun je letten op de volgende signalen:
Het Doorbreken van de Dramadriehoek
Interessant natuurlijk, om de dynamieken van de dramadriehoek te herkennen bij jezelf of teamleden waaraan je leiding geeft. Met herkennen en bewustwording heb je al een mooie stap gezet, maar het verschil wordt natuurlijk echt gemaakt als je de dynamiek weet te doorbreken. De volgende stappen helpen daarbij:
STAP 1. Bewustwording:
Het begint, zoals altijd weer, met bewustwording. Herken de momenten waarop jezelf of anderen in de Dramadriehoek terechtkomen. Stel jezelf vragen als “In welke rol bevind ik me nu?” of “Welke rol neemt mijn teamlid aan?”
STAP 2. Bespreekbaar maken
Maak de dramadriehoek en de patronen die jou hierin opvallen eens bespreekbaar in het team.
STAP 3. Verantwoordelijkheid nemen.
Als schoolleider kun je het goede voorbeeld geven door verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen gedrag en acties. Wees bereid om de rollen van Redder, Slachtoffer en Aanklager los te laten en te streven naar volwassen, gelijkwaardige interacties (meer over de volwassen interactie lees je in deze blog)
STAP 4. Omkeren.
Het omkeren van de dramadriehoek, wordt nog tastbaarder door inzicht in de winnaarsdriehoek. Daarover schreven we deze blog.
Uitschrijven kan op elk moment.