Als wij in teams komen als teamcoach, zijn er vaak uitdagingen op het gebied van communicatie:
• Er wordt niet echt aangesproken op gedrag
• Of er wordt juist te fel en ondoordacht aangesproken (lees: aangevallen) op gedrag.
• De vergaderingen zijn stroperig en niet efficiënt
• De leider wordt niet gerespecteerd in zijn/haar rol
• De resultaten blijven achter
• Er wordt geklaagd over de ander of een andere bouw/subteam
• Er wordt in cirkels gedraaid en er is weinig resultaat.
Als je enigszins bekend bent met de werkwijze van Struijk & Kemper, weet je dat onze teamcoaches altijd kijken naar de onderliggende psychologische processen die aan dit gedrag of deze patronen ten grondslag liggen. Een van de filters waardoor we een team altijd zullen observeren is de mate van psychologische veiligheid. Hierover lees je meer in deze blog (verwijzing).
SYMPTOMEN BESTRIJDEN
Als je in een team met bovenstaande symptomen begint met een training over feedback of efficiënt vergaderen, sla je de plank naar ons inziens mis. Je pakt het symptoom aan, maar niet de oorzaak. Dat kan je vergelijken met paracetamol nemen als je pijn hebt aan je been terwijl je been gebroken is. Ja, het verzacht heel eventjes de pijn, maar uiteindelijk blijf je mank lopen als je niet kijkt wat de echte oorzaak is van je pijn en je je bot weer recht laat zetten (oke, misschien een beetje ver gezocht maar je begrijpt wat ik bedoel ;))
In de komende blog-serie wil ik jou als lezer meenemen in een van de “brillen” die ons als (team)coaches helpt om te analyseren wat de onderstaande dynamieken en patronen zijn in een team. Hoe vaker je deze bril opzet als leider, hoe beter je wordt in het achterhalen wat de oorzaak is achter de symptomen die je ziet in je team.
Voordat je het psychologische proces van een teamdynamiek kunt begrijpen, moet je het psychologische proces van een individu begrijpen. Want doordat alle individuen in een team hun eigen processen hebben, ontstaat er een interessante dynamiek in het team als alle individuen samenkomen.
DE TRANSACTIONELE ANALYSE
Eèn van de theorieën die helpt om het psychologische proces van het individu beter te begrijpen, in de Transactionele Analyse (TA). De TA ken je misschien wel van de dramadriehoek, de ego-toestanden of het psychologische spel. Al deze onderwerpen zullen in deze serie aan bod komen. Maar eerst wat geschiedenis.
Transactionele Analyse (TA) is een theorie over persoonlijkheid, communicatie en verandering en werd in de jaren 1950 ontwikkeld door Eric Berne, een Canadees-Amerikaanse psychiater. Berne wordt een pionier genoemd binnen de psychiatrie. Berne stelde dat traditionele behandelingen patiënten passief en aangepast hielden. Hij wilde mensen stimuleren om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leven en te ontwikkelen als mens. Hij ontwikkelde TA om op een zo simplistisch mogelijk manier inzicht te geven in de individuele processen die de ontwikkeling en het nemen van verantwoordelijkheid in de weg kunnen zitten. Vandaag de dag wordt TA ingezet in therapie, organisatiecoaching en communicatie uitdagingen.
Het uitgangspunt van TA is: “Ik ben OK, jij bent OK”. De primaire doelstelling van TA is om mensen in staat te stellen op een autonome en bewuste manier te functioneren, om op deze manier bevrijd te worden van onbewuste scripts en gedragingen uit het verleden die een niet wenselijk effect geven in het hier en nu. TA levert bewustzijn, spontaniteit en vermogen tot intimiteit op.
Vooral het vermogen tot (echte) intimiteit, is iets wat belangrijk is binnen TA. Als mens zijn we emotionele wezens die relaties nodig hebben met anderen. Als er ruimte is voor (echte) intimiteit en verbinding, maakt ons dat als mens gelukkig en vrij. Om echte intimiteit te kunnen ervaren, dienen we authentiek te zijn. Dit vormt de basis en hier zou ik in deze eerste blog verder op in gaan.
Uitschrijven kan op elk moment.