Via het Nationaal Programma Onderwijs krijgen scholen een extra bedrag per leerling. Het gaat om minimaal 700 euro per leerling voor het schooljaar 2021/2022. Voor het schooljaar 2022/2023 is minimaal 500 euro per leerling beschikbaar. Scholen met een hoger risico op achterstanden krijgen een hogere bijdrage.
Wanneer kan ik het geld inzetten?
De extra middelen moeten in de schoolperiodes 2021/2022 en 2022/2023 ingezet worden. Na de zomer van 2023 komen de extra middelen te vervallen.
Waarvoor mag dit geld ingezet worden?
Het doel van het NP Onderwijs is om de door corona opgelopen vertragingen bij leerlingen in te lopen. De regie ligt bij scholen. Scholen kunnen ervoor kiezen om bijvoorbeeld externe expertise in te huren om docenten of management te helpen bij de complexe uitdaging waarvoor ze staan. Hierbij kun je denken aan onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, pedagogisch medewerkers, maar ook investeren in teamcultuur en het verhogen van het werkplezier. Belangrijk is dat er een duurzame keuze wordt gemaakt, waar de leerlingen en docenten echt iets aan hebben
Moet ik het geld aanvragen?
Nee, schoolbesturen ontvangen het geld automatisch via de reguliere lumpsumbekostiging.
Wat is de ‘menukaart’?
De NPO-menukaart bestaat uit interventies waaruit je kunt kiezen. De kans is groot dat je als school een interventie herkent die nu al wordt uitgevoerd. Of misschien ben je van plan om daarmee een start te maken? Dat bevestigt dat het een kansrijke interventie is. Deze interventies mogen bekostigd worden met de NPO gelden. Ontwikkeling van executieve functies – denk aan schoolontwikkeling en verbetercultuur – staat ook op de menukaart, zoals een teamtraining DISC & Psychologische veiligheid bij Struijk & Kemper.
https://www.nponderwijs.nl/interventies/faciliteiten-en-randvoorwaarden
Waarom investeren in de cultuur van een team?
Door corona en leerachterstanden krijgen leerkrachten te maken met een grotere druk. Het is daarom belangrijk dat er wordt gewerkt aan een proactieve en feedbackbevorderende cultuur, waarin constructieve discussies worden gevoerd en meer eigenaarschap wordt getoond. Leerkrachten gaan met meer plezier naar hun werk, waardoor scholen minder snel kampen met ziekten of leerkrachten die vertrekken. De leerlingen merken dat de kwaliteit van het onderwijs toeneemt en gaan uiteindelijk hierdoor met meer plezier naar school. Kortom, investeren in een sterk lerarenteam is een perfecte manier om door corona opgelopen vertragingen in te lopen.
Tip: investeer in een sterk en duurzaam team
Volgens Stichting Leerkracht (2021) zijn er 3 manieren die (aantoonbaar) de grootste impact hebben, namelijk:
1. Een sterk lerarenteam op een school met een verbetercultuur
2. Gebruik van ‘evidence informed’ technieken in de klas
3. Extra maatregelen gericht op achterstanden
Vanuit Inspiratiebureau Struijk & Kemper ondersteunen we al jaren schoolteams succesvol met het eerste punt: Een krachtig lerarenteam door te werken aan een sterke teamcultuur door te bouwen aan o.a. psychologische veiligheid. Wil je investeren in een sterk en duurzaam team? En de NPO gelden op een duurzame en constructieve manier inzetten? Wij denken graag met je mee.
Meer weten? mail naar vraaghet@struijkenkemper.nl of plan een gratis en vrijblijvende sparsessie in van 30 minuten met een van onze adviseurs.
https://struijkenkemper.nl/sparsessie-form
Onze droom is dat er op elke school in Nederland een basis is van vertrouwen en veiligheid, zodat het teampotentieel wordt benut en er met plezier wordt geleerd. Om deze droom te kunnen realiseren zijn leiders nodig die moed boven comfort durven te kiezen. Ben jij zo’n leider? Wij helpen en begeleiden je graag in dit uitdagende proces!
Uitschrijven kan op elk moment.