Als schoolleider of bestuurder wil je het potentieel van je team naar boven brengen en benutten. Alle leerkrachten hebben hun eigen talenten die ingezet kunnen worden op school. Wanneer hier aandacht voor is, plukken de leerlingen er de vruchten van. Voor echte ontwikkeling binnen het team is psychologische veiligheid van groot belang. Alleen dan kunnen leerkrachten zich gehoord voelen, open communiceren, constructieve discussies voeren, knelpunten aanpakken en zich blijven ontwikkelen. Dit zorgt ook nog eens voor een betere sfeer en meer werkplezier op school.
Het is weer een drukke dag op school, met weinig tijd voor overleg. Er ontstaan miscommunicaties en dit heeft een negatieve invloed op het werkplezier. Herken je dit? Wat zou het fijn zijn om de communicatie in het team te verbeteren, het werkplezier op school te verhogen en te zorgen voor een basis van psychologische veiligheid. Wanneer je echt verandering wil brengen in het team is het belangrijk om oude patronen te doorbreken. Vaak zitten teamleden vast in hun gewoontes. Tijd om ruimte te maken voor ontwikkeling!
Het is van groot belang dat leerkrachten kunnen reflecteren op hun werkwijze en zich blijven ontwikkelen. Dit kan alleen wanneer en binnen het team een basis van psychologische veiligheid is. Wanneer die veiligheid er is, kunnen leerkrachten open met elkaar communiceren. Het wordt dan mogelijk om vraagstukken te bespreken. Leraren durven hun gedachten te uiten terwijl collega’s actief luisteren. Constructieve discussies zorgen vervolgens voor echte ontwikkeling bij de teamleden. Uiteindelijk zorgt deze stevige basis in het team voor het beste welzijn en goede ontwikkeling van de leerlingen. Dat is natuurlijk waar het allemaal om draait op school.
Wanneer er sprake is van psychologische veiligheid in het team ontstaat er goede communicatie. Teamleden durven zich te uiten en voelen zich gehoord. Dit zorgt voor aanzienlijk meer werkplezier op school. Bovendien worden de talenten van alle leerkrachten naar boven gebracht en benut. Komt het team knelpunten tegen? Dan kan hier op een constructieve manier aan gewerkt worden. De sfeer in het team wordt beter en leerkrachten binden zich op een duurzame manier aan de school.
Je begrijpt dat psychologische veiligheid echte ontwikkeling in het team mogelijk maakt. Hiervoor zijn communicatie, eerlijkheid, eigenaarschap, inzicht in knelpunten en kansen en moed nodig. Je zult zien dat het mooie resultaten zal brengen op school. Wil je flinke stappen zetten binnen je schoolteam? Boek eens een gratis sparsessie om te ontdekken wat de mogelijkheden van je team zijn.