“Laura, laat ik het gewoon heel eerlijk zeggen: ik heb geen coach nodig. Alles gaat gewoon goed”, zei laatst een schoolleider tegen mij.
Ik waardeer haar eerlijkheid en weet dat het in zulke gevallen geen zin heeft om te gaan verdedigen waarom ik hier een andere visie op heb. Maar toen ik deze zomer genoot van de Olympische Spelen werd ik weer herinnerd aan het feit dat er nooit een sporter zou zeggen: “Ik heb geen coach nodig”. Integendeel. Een professioneel sporter weet dat als hij zijn maximale potentieel wilt benutten, hij dat nooit en te nimmer alleen zou kunnen doen, zonder coach.
Omdat ik zelf veel van sporten houd, heb ik – toen ik psychologie studeerde – een speciliastie gedaan in sportpsychologie. Ik ben er weer even ingedoken en laat mij je drie cruciale aspecten delen waar een coach van een topsporter op let tijdens de coaching en begeleiding. Met uiteraard een koppeling naar wat jij daar als leider in het onderwijs aan hebt.
1. Techniek en Fijnslijpen van Vaardigheden
Een coach helpt de atleet om hun techniek voortdurend te verbeteren en te verfijnen. Zelfs de kleinste aanpassingen kunnen een groot verschil maken in prestaties. Olympische coaches analyseren elke beweging, passen strategieën aan en zorgen ervoor dat de sporter hun vaardigheden optimaliseert om hun topprestaties te bereiken.
*Voor schooldirecteuren kan dit betekenen dat een coach helpt om leiderschapsvaardigheden te verfijnen. Denk ook eens aan beeldcoaching- waarbij je wordt opgenomen in een vergadering en jezelf terug kunt kijken en alle bewegingen van jezelf en de reactie van teamleden daarop – kunt analyseren.
2. Mentale Weerbaarheid en Focus
Naast fysieke training is mentale voorbereiding essentieel. Coaches helpen sporters om mentaal weerbaar te blijven, om te gaan met druk en stress en om zich te concentreren op hun doelen. Ze werken met atleten om zelfvertrouwen op te bouwen, negatieve gedachten te beheersen en hun mentale scherpte te behouden tijdens competitie.
*Voor schooldirecteuren vertaalt dit zich in het ontwikkelen van stressmanagementtechnieken en het behouden van focus op lange termijn doelen, ondanks dagelijkse uitdagingen. Het inzichtelijk krijgen van de negatieve overtuigingen die in de weg kunnen zitten bij het krachtig leidinggeven en het helder krijgen van je missie en doel – zijn daarbij cruciaal.
En ook als je die al geïdentificeerd hebt, blijft het van essentieel belang om de juiste focus erop te houden in plaats van terug te vallen in oude patronen.
3. Strategie en Tactiek
Coaches zijn verantwoordelijk voor het ontwikkelen van wedstrijdstrategieën die zijn afgestemd op de sterke en zwakke punten van zowel de sporter als hun tegenstanders. Ze analyseren concurrenten, passen tactieken aan, en zorgen ervoor dat de atleet goed voorbereid is om in elke situatie optimaal te presteren.
*Voor schooldirecteuren betekent dit dat een coach helpt bij het ontwikkelen van een heldere visie en strategie voor de school, afgestemd op de specifieke uitdagingen en kansen die zich voordoen en aangepast op de doelgroep.
Kortom: een coach is niet alleen dienend als het slecht gaat, integendeel. Een coach is er voor iedere leider die zijn of haar potentieel maximaal wilt benutten om vervolgens zijn of haar team optimaal te kunnen dienen.