Persoonlijke ontwikkeling binnen het schoolteam verdient meer aandacht dan het vaak krijgt. Het is belangrijk voor een goede leeromgeving en het welzijn van zowel leerlingen als leraren. Door persoonlijke ontwikkeling van de teamleden kan er een sfeer van psychologische veiligheid, open communicatie en verantwoordelijkheid ontstaan. Dan worden talenten optimaal benut, problemen effectief aangepakt en ervaren de teamleden meer plezier in het werk. Eén van de belangrijkste redenen waarom persoonlijke ontwikkeling binnen het schoolteam zo belangrijk is: het helpt om een hecht en efficiënt team van leraren te vormen. Door te investeren in persoonlijke ontwikkeling, kunnen leraren ook beter samenwerken en elkaar ondersteunen. Dit zorgt voor een positieve sfeer op school, waar iedereen zich gewaardeerd en gehoord voelt. Het individuele perspectief op de ontwikkeling zorgt er namelijk voor dat men beter in staat is om niet helpend gedrag – ook wel valkuilen of blinde vlekken genoemd – te ontdekken, om zo helpend gedrag te ontwikkelen. Als er geïnvesteerd wordt in persoonlijke ontwikkeling binnen het schoolteam, ontstaat er ook meer ruimte voor professionele groei. Bijvoorbeeld door samen trainingen en workshops te volgen en mee te doen aan activiteiten voor professionele ontwikkeling. Professionele groei in de vorm van vaardigheden aanleren, is pas zinvol wanneer persoonlijke groei heeft plaatsgevonden, in de vorm van omgaan met overtuigingen. Dan kunnen leraren hun kennis en vaardigheden vergroten. Ook helpt dit om de talenten die al in het team aanwezig zijn beter te benutten, omdat iedereen binnen het team elkaars kwaliteiten leert kennen. Persoonlijke ontwikkeling zorgt voor betere communicatieve vaardigheden. Dat zorgt ervoor dat er open en effectieve communicatie is binnen de school. Als leraren regelmatig samenkomen om ideeën uit te wisselen en problemen te bespreken, ontstaat er een sfeer van openheid en samenwerking. Dit komt door het ervaren van gedeelde verantwoordelijkheid en betrokkenheid. Hierdoor veranderen leraren vaak hun manier van werken, van individueel lesgeven naar samen verantwoordelijkheid dragen voor het onderwijs en de leerlingen. Open communicatie zorgt ervoor dat iedereen zich veilig voelt binnen het team. Hierdoor durft iedereen sociale risico’s te nemen en hun mening te delen. Dit is een wederkerig proces, waarbij goede communicatie het gevoel van veiligheid versterkt en een groter gevoel van veiligheid, de communicatie makkelijker maakt. Door persoonlijke ontwikkeling kunnen leraren inzien waar hun eigen kracht ligt en waar hun valkuilen liggen. Dit inzicht zorgt vaak voor een lerende houding en nieuwsgierigheid naar hoe men verder kan ontwikkelen.. Dit helpt ook om een fijne leeromgeving voor de leerlingen te maken. Wanneer leraren elkaar steunen en samenwerken in hun ontwikkeling, krijgen de leerlingen de best mogelijke begeleiding. Dit zorgt ervoor dat ze meer gemotiveerd zijn en actiever meedoen tijdens het leren. Naast de persoonlijke ontwikkeling van de leraren, spelen schoolleiders ook een grote rol bij het opbouwen van een sterk schoolteam. Het is belangrijk dat schoolleiders een omgeving creëren waarin teams worden aangemoedigd en ondersteund. Door actief te investeren in de persoonlijke ontwikkeling van de teamleden, maar ook in de eigen ontwikkeling als leider, kunnen schoolleiders ervoor zorgen dat er een sfeer van samenwerking en groei ontstaat. Hecht jij ook veel waarde aan de persoonlijke ontwikkeling van de teamleden binnen je schoolteam? Ben je benieuwd waar er nog kansen liggen in het team? Boek dan eens een gratis sparsessie! #1: Betere samenwerking
#2: Persoonlijke én professionele groei
#3: Goede communicatie
#4: Betere leeromgeving
#5: Goed leiderschap
Ontdek de mogelijkheden binnen jouw schoolteam