Vorig weekend vierde een goede vriendin van mij haar verjaardag. Ze nam haar vrienden mee uit eten. Terwijl ik de kaart bestudeerde en een keuze probeerde te maken tussen de paddenstoelen risotto en de t-bone steak, raakte ik aan de praat met een goede vriend van haar, Evert. Eerst over de beste keuze van de kaart, maar al snel vertelde hij vol passie over zijn werk als trainer bij de landmacht. Vanuit mijn rol als teamcoach bij Struijk & Kemper was ik natuurlijk gelijk nieuwsgierig wat schoolteams kunnen leren van hoe de samenwerking en communicatie verloopt binnen de landmacht. We kwamen in een enerverend gesprek terecht. In deze blog neem ik je graag mee in 4 overeenkomsten en inzichten die in dit gesprek naar voren kwamen…
1. DUIDELIJKE COMMUNICATIE
Evert vertelde me dat duidelijke communicatie een van de eerste principes is die hij heeft geleerd in het leger. Soldaten moeten altijd duidelijk en beknopt met elkaar communiceren om doelen te bereiken en gevaar te vermijden. Ik kon niet anders dan erkennen hoe dit principe ook van toepassing is op een schoolteam. Effectieve communicatie tussen leraren, ondersteunend personeel en directie is van essentieel belang voor het creëren van een positieve leeromgeving. Door informatie te delen, verwachtingen uit te spreken en constructieve feedback te geven, ontstaat er begrip en een betere samenwerking.
2. EEN GEDEELDE MISSIE
Terwijl het voorgerecht op tafel kwam, onthulde Evert nog een ander belangrijk principe: een gedeelde missie en doelen. In het leger begrijpt elk teamlid de missie en doelen van de operatie. Dit bevordert de teamcohesie en zorgt ervoor dat iedereen samenwerkt om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Dit is ook iets wat ik terugzie binnen schoolteams. Hoe duidelijker de gedeelde missie en doelen zijn, hoe beter het team samenwerkt.
Het hebben van een gemeenschappelijke visie en duidelijk gedefinieerde doelen, zoals het bieden van kwalitatief onderwijs en het ondersteunen van de groei van elke leerling, creëert een gevoel van verbondenheid en stimuleert effectieve samenwerking.
3. ROLVERDELING EN VERANTWOORDELIJKHEID
Ook een interessant punt dat we bespraken was rolverdeling en verantwoordelijkheid. Evert benadrukte hoe belangrijk het is dat elk teamlid een duidelijk begrip heeft van zijn of haar rol en verantwoordelijkheden. Dit principe resoneerde sterk met mijn ervaring in schoolteams. Het is essentieel dat leraren, ondersteunend personeel en leiders een helder beeld hebben van hun taken en verantwoordelijkheden om effectief samen te werken en de doelen van de school te bereiken. Het erkennen en waarderen van ieders rol draagt bij aan een harmonieuze samenwerking en zorgt voor een efficiënte werking van het team. Voor een schoolleider is het naar mijn inziens belangrijk om tijd te besteden om wederzijdse verwachtingen te benoemen en bespreken. Zelfs als die rollen en verwachtingen vanzelfsprekend lijken.
4. VERTROUWEN EN ONDERSTEUNING
Naarmate het gesprek vorderde, bespraken we het laatste cruciale principe: vertrouwen en ondersteuning. Evert legde uit dat vertrouwen een pijler is in het leger. In een militaire omgeving worden soldaten vaak geconfronteerd met uitdagende en gevaarlijke situaties waarin hun leven op het spel kan staan. In deze omstandigheden is het vertrouwen op en de ondersteuning van teamgenoten van vitaal belang.
Ten eerste bevordert vertrouwen een gevoel van veiligheid binnen het team. Soldaten moeten erop kunnen vertrouwen dat hun teamgenoten hun taken serieus nemen, bekwaam zijn en hen in moeilijke situaties zullen ondersteunen. Dit vertrouwen stelt soldaten in staat om zich volledig te focussen op hun eigen verantwoordelijkheden, wetende dat ze kunnen rekenen op de steun van hun teamleden.
Daarnaast versterkt vertrouwen de effectiviteit van communicatie en samenwerking. Als soldaten vertrouwen hebben in elkaar, zijn ze meer geneigd om open en eerlijk te communiceren. Ze durven hun zorgen te uiten, vragen om hulp en feedback te geven. Dit bevordert een cultuur van openheid en transparantie, waardoor informatie vlot kan worden gedeeld en beslissingen weloverwogen kunnen worden genomen.
Het is natuurlijk geen verrassing dat ook dit laatste sterk resoneerde, want als wij vanuit Struijk & Kemper iets willen bewerkstelligen in schoolteams is dat het creëren van vertrouwen en veiligheid. Het opbouwen van vertrouwen creëert een veilige omgeving waarin ideeën vrij kunnen stromen en fouten gezien worden als leermomenten. Ook onderlinge ondersteuning is essentieel. Door elkaar te ondersteunen en aan te moedigen, kunnen schoolteams de uitdagingen in het onderwijs samen het hoofd bieden en een omgeving creëren waarin iedereen kan floreren. Met als uiteindelijke resultaat: een fijne leeromgeving en goede leerresultaten voor de leerlingen.
“Ik kom voor de laatste ronde, willen jullie nog een drankje?” Ik schrik op uit het gesprek. Nou nog één wijntje dan 😉 De avond vloog voorbij en ik hoop dat ik jullie middels deze blog een beetje heb kunnen meenemen in deze interessante avond.
PS. Eenmaal thuis kon ik niet gelijk slapen en zocht ik nog verder over dit onderwerp. Ik stuitte op een relevant wetenschappelijk onderzoek dat betrekking heeft op samenwerken binnen het leger: de studie van Salas, Cooke, en Rosen (2008) genaamd “On Teams, Teamwork, and Team Performance: Discoveries and Developments”. In dit onderzoek werd gekeken naar de belangrijkste factoren die van invloed zijn op de effectiviteit van teams in militaire omgevingen. Zeker de moeite waard om eens op te zoeken.
Uitschrijven kan op elk moment.