DE DIKKE AUTO VAN DE BUURMAN
Ik sta voor het huis van mijn opa en oma nog even te kletsen met mijn opa. Ik heb het autostoeltje van mijn dochter net vastgeklikt. Mijn opa wijst naar een dikke bak van de buurman. “Pff ik vind dat zoveel poeha hè, volgens mij heb je dan gewoon iets te compenseren”. Ik ben verrast, zo’n opmerking is out of character voor mijn opa, die ik nog nooit een negatief woord over een ander heb horen zeggen. Ik lach het een beetje weg, want het onderwerp boeit me niet zoveel. Ik geef hem een dikke kus, stap in de auto, toeter (ik weet het, 90 euro boete) en rijd weg. Wordt vervolgd.
AUTHENTIEK LEIDERSCHAP
Een authentiek leider, leidt volgens zijn waarden. Om dit te kunnen doen dien je 1) je waarden te kennen maar vervolgens ook 2) ernaar leven. En dit klinkt vaak wat abstract. Hoe ziet dat er nu concreet uit? In deze blog deel ik je een super waardevolle tip. De tip is bijna te simpel voor woorden, maar daardoor juist heel waardevol. En simpel betekent niet altijd makkelijk. De tip is: Circling Back. Ehm wat? Ik leg het je uit:
Ken je dat moment dat je op de fiets zit na een vergadering en denkt “Ah, dit had ik willen zeggen” of dat je er iets uitflapt tegen een collega en haar gezicht ziet vertrekken en denkt “Oef dat had ik beter niet kunnen zeggen”. Het zijn vaak kleine momenten, die gevoelsmatig te klein of onbenullig zijn om nog op terug te komen. Maar, zegt Brené Brown, juist als je er WEL op terugkomt, bouw je een betrouwbaar karakter op en leid je volgens je waarden.
CIRCLING BACK
Circling back is een term bedacht door onderzoekster Brené Brown. De “Circling Back” methode is een communicatietechniek die voortkomt uit haar onderzoek naar kwetsbaarheid, moed en verbinding. Deze methode is ontworpen om onafgemaakte gesprekken te heropenen, misverstanden op te klaren en diepere communicatie te bevorderen door terug te keren naar eerdere interacties. Het doel van deze methode is leven en leiden vanuit je kernwaarden. Dit levert rust in je hoofd op en maakt je betrouwbaarder als leider. Het voelt vaak zo groots om ergens op terug te komen, terwijl het in essentie zo’n simpele handeling is.
De volgende stappen helpen daarbij:
(1) Merk op en accepteer dat het oorspronkelijke gesprek onvolledig was, dat je jouw emoties en gedachten niet volledig uitdrukte of dat je niet handelde in lijn met je kernwaarden.
(2) Neem initiatief om het gesprek opnieuw te openen door je gevoelens en intenties duidelijk te maken, bijvoorbeeld door te zeggen: “Ik wil terugkomen op ons eerdere gesprek, want het voelde niet kloppend.”
(3) Wees kwetsbaar en open tijdens de tweede interactie, en luister actief naar de reactie van de ander om dieper begrip en verbinding te bevorderen.
MIJN OPA
Het is ochtend. Ik heb net twee luiers verschoond en neem eindelijk een slok van mijn koud geworden thee. De telefoon gaat. Mijn opa. ‘Ach, ik zal wel wat vergeten zijn’, denk ik. Ik neem op. “Hé opa!”. Opa’s stem klinkt serieus: “Laura, ik wil even terugkomen op wat ik gisteren zei. Ik voel me er onrustig van en heb er vannacht wakker van gelegen. Wat ik zei over de auto van de buurman, dat had ik niet moeten zeggen. Ik wil niet oordelen. Sorry.” “Ach opa, wat bijzonder dat u hierover terugbelt,” wuif ik weg. “Ik vond het fijn om er even op terug te komen”, zegt hij. We hangen op en ik val stil. Wauw. Dit is nog eens “circling back” in de praktijk. Dit maakt hem betrouwbaar en authentiek als mens. In lijn met zijn kernwaarden.
Als je als leider een keer een misstap maakt, kom je er gewoon op terug. Net als mijn opa.
Uitschrijven kan op elk moment.