Deze vragen, of een variant ervan, krijgen wij met regelmaat in de coaching van schoolleiders, bestuurders en leerkrachten.
In de drukke en veeleisende wereld van het schoolleiderschap zijn vragen over balans niet nieuw. Schoolleiders worden vaak geconfronteerd met de uitdaging om te jongleren tussen dagelijkse operationele taken en de bredere visie en strategie die de toekomst van hun school vormgeeft. Daarnaast worstelen velen met de vraag hoe ze werk en privé in balans kunnen houden, en hoe ze hun verantwoordelijkheid binnen het team kunnen nemen zonder zichzelf te verliezen.
EEN WIJZE LES
Toen we een teamcoaching hadden met een subteam van een basisschool, deed de gymleerkracht – die tot dan toe weinig had gezegd in de sessies – z’n mond open en deelde een van de meest wijze lessen die ik in de sessies heb gehoord:
“Als ik in een gymles de kinderen op de evenwichtsbalk laat lopen, dan lopen ze nooit in één rechte lijn. Het kind is constant bezig om niet te vallen, kleine aanpassingen makend om overeind te blijven. Er is geen moment waarop ze de balans gevonden hebben en gewoon nonchalant verder lopen. Net zoals bij professionele koorddansers. In feite is een koorddanser continu uit balans en omdat ze continu vecht voor balans, valt ze niet om. Net zoals de kinderen tijdens de gymles op de balk.”
Het is de dans voor balans, terwijl je continu uit balans bent die ervoor zorgt dat je komt waar je wilt zijn.
WERK PRIVE BALANS
Uit onderzoek blijkt dat het vinden van balans tussen verschillende verantwoordelijkheden vaak een proces is van voortdurend aanpassen en herkalibreren. Volgens een studie gepubliceerd in Administrative Science Quarterly* stelt de theorie van “role conflict” dat individuen die meerdere rollen vervullen (zoals werk en gezin) vaak tegenstrijdige verwachtingen en eisen ervaren. Dit kan leiden tot stress en uiteindelijk uitval als er geen effectieve strategieën worden toegepast om hier op een wijze manier mee om te gaan.
DRIE REFLECTIEVRAGEN DIE JE HELPEN
Voor nu zoom ik even in op balans zoeken in je werk als schoolleider. Sta eens stil bij onderstaande vragen:
1.Prioriteren en Delegeren
Identificeer welke taken echt essentieel zijn voor jouw rol als schoolleider en welke gedelegeerd kunnen worden. Dit stelt je in staat om meer tijd en ruimte vrij te maken voor strategische vraagstukken en visieontwikkeling.
Reflectievraag: Welke taken kosten mij meer tijd dan nodig is, omdat ik moeite heb met loslaten? Hoe kan ik deze effectiever delegeren?
2. Grenzen Stellen
Het is belangrijk om grenzen te stellen tussen werk en privé. Overweeg om vaste tijden in te stellen waarop je niet beschikbaar bent voor werkgerelateerde zaken, en communiceer deze duidelijk naar je team.
Reflectievraag: Hoe vaak laat ik werk mijn privéleven binnendringen? Wat kan ik doen om hier een betere balans in te vinden?
3. Regelmatig Reflecteren
Neem regelmatig de tijd om stil te staan bij je eigen balans. Dit kan betekenen dat je een wekelijkse reflectiesessie plant waarin je terugkijkt op de week en vooruitkijkt naar wat komen gaat. Het doel is om bewust bij te sturen waar nodig.
Reflectievraag: Welke signalen geven aan dat ik uit balans dreig te raken? Wat kan ik doen om dit tijdig te herkennen en aan te pakken?
De kunst van het blijven bewegen
Uiteindelijk ligt de essentie van balans dus in de kunst van het blijven bewegen. Het vinden van balans als schoolleider is geen eindbestemming, maar een voortdurend proces van aanpassen, bijsturen en opnieuw kalibreren. Het is de kunst van het blijven bewegen, net zoals de kinderen op de evenwichtsbalk. Door bewust te blijven van deze dynamiek, kan je als schoolleider niet alleen succesvol zijn in je werk, maar ook zorgen dat je persoonlijke welzijn in balans blijft.
Ben je de balans even helemaal zoek? En heb je meer nodig dan enkel deze reflectievragen om weer stevig op de evenwichtsbalk te kunnen staan? Een coach kan hier enorm bij helpen. Neem contact op via het contactformulier of via info@struijkenkemper.nl en je wordt gekoppeld aan een van de ervaren coaches van Struijk & Kemper. De coachtrajecten kunnen indien gewenst ook geaccrediteerd worden voor het schoolleidersregister.
Uitschrijven kan op elk moment.